Info
Digitale fortællinger med Animoto
@ventures®  Kompetencecenter for e-læring  © 2024
Målgruppe

Målgruppen for arbejdet er primært overbygningen, idet arbejdet er projektorienteret og derfor relativt komplekst. Der kræves en vis modenhed og evne til selvstændighed, idet eleverne selv skal udvælge relevante fokusområder i filmen, og de skal kunne gennemskue, at de via Animoto-opgaven kan fortælle sandheden om dem selv eller vælge at pynte.

Arbejdet tilgodeser de store elevers forskellige ønsker, forudsætninger og abstraktionsniveauer. Det tilgodeser et vigtigt sæt af kompetencer – æstetiske, kommunikative, sociale og tekniske.

Det betyder, at der vil være relevant arbejde til enhver elev, uanset om det er en elev, som er traditionelt faglig stærk eller om det er en elev, som er mere produktiv eller en elev, som er analyserende.


Den abstrakt tænkende elev kan arbejde med udtryksformer, fortællemønstre, stil og udtryk mens den mere konkret tænkende elev har mulighed for at løse en konkret opgave og ikke nødvendigvis skal forholde sig metakognitivt til det arbejde, som foregår.

Samtidig er arbejdet med identitet og kritisk analyse et emne som indholdsmæssigt specielt tiltaler de ældste elever, som i høj grad står midt i at danne selvstændige identiteter.

Forudsætningen for at det kan lykkedes er, at læreren er sin rolle meget bevidst. Læreren skal på én gang være den, der giver los, og samtidig være den, der skaber stilladseringen i arbejdet. Eleverne skal hele tiden rammesættes, således at de ikke mister fokus på, at arbejdet handler om identitet og identitetsdannelse.